Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
40 let papírové existence je vítanou záminkou odjet šňůru. Obscure pro legendu zvolili Brno a po vyprodané Flédě před dvěma roky nic neriskovali a umístili MAYHEM naprosto logicky do Sono centra. Samozřejmě bylo zase (téměř?) plno, a to i bez supportu.
Předem zase vyvstalo několik otázek. Půjdeme po proudu nebo proti proudu času? Nebo cik- cak? Jistě budou hosté? Kdo? A bude nějaká opulentní projekce? Zvědavci si vše zjistili dopředu, někdo se nechal překvapit na místě. Já jsem zvídavý a při přípravě mě třískla do oka informace, že se bude hrát nejlepší skladba, kterou kdy MAYHEM složili a složí a kterou na koncertech v poslední době ignorují - „Crystalized Pain in Deconstruction“. Protože je těžká a protože je Maniacova? Přijde tedy Maniac podobně jako onehdá Attila do Milána? Uvidíme.
Plán byl jasný, vyběhnout do 1. nebo i 2. patra a doufat, že bicí nebudou přiražené dozadu a na Hellhammerovu baterii a jeho bicepsy bude krásně vidět. I za cenu horšího zvuku. Přání splněno! Před plátnem byla umístěna rampa, a tudíž byla baterie posunuta zhruba doprostřed. Perfekt.
Opona jde dolů (samozřejmě fakticky do stran), tajemný hlas zpoza ruchu komentuje dobové záběry, které každý z fans dávno viděl a na pódium jako první nastupuje… Hellhammer. Trošku nesměle, jelikož je zvyklý nastupovat nenápadně ze tmy zezadu, ale co měl dělat, když mu škopky obehnali tou rampou a nenechali průchod?
Postupuje se proti času a začínáme tóny „Malum“. Výhled na obeskládaného Hellhammera, který liská činely zleva i zprava jak Vaculík zamlada, je nádherný. Na Attilu vlastně taky. Zvolil podobný paint a hábit, jako ve Wackenu. Ale málem to neklaplo, jelikož Attilovi kdosi v Istanbulu vytáhl z tourbusu v očekávání tučné kořisti kufr, což se zjistilo až po přejezdu do Bukurešti. Jenže Attila je filutta a svých věcí si cení. Proto do kufru zamontoval GPS tracker a kufr lokalizoval. Byl pohozen někde u silnice. Vžijte se taky do pocitů bosporského smažiče falafelu Mesuta, který si chce přilepšit a vydá se na noční lup. Nikým nepovšimnut překoná zámek obřího busu, hned na kraji uvidí velký stříbrný kufr, drapne jej a pod rouškou tmy opět nepozorován odtáhne. Na odlehlém místě se hodlá potěšit s kořistí, otevře kysnu a… v ní kosti, lebky, krucifixy, oprátky a smradlavé hadry. Taky bych to zahodil. Jo kdyby Mesut věděl, jaké má v ruce cenné relikvie. Netušil, kufr pohodil, Attila proň vyslal tureckého promotéra a turné je zachráněno.
Attila mimo skladby nekomunikuje, střídá forbínu a rampu před plátnem, kde Maďarova silueta často nechá vyniknout kvalitám jeho tělocviku (všelijaké máchání a mávání s výše vyjmenovanými serepetičkami) a kam občas vystoupí i kytaristé, songy na sebe navazují v rychlém sledu a najednou je tu očekávaná „Crystalized Pain in Deconstruction“. Tada - tada… tada - tada - tada! A už to sviští! Bohužel se mi zrovna při ní poněkud slily kytary a to samé přetrvalo u další „View From Nihil“, takže tracky z nejlepší desky „Grand Declaration of War“ mě neuvedly do tak hluboké extáze, jak jsem čekal. Neva, Vlčí doupě mě schvátilo hned.
Zasloužená krátká pauza, převlek do kápí a nástup na další šichtu celou věnovanou monolitu „De Mysteriis Dom Sathanas“, Attilovu kolbišti. Projekce kontinuálně pokračuje – míhají se coverartworky, fotky, záběry z dokumentů, rozhovorů (včetně legendárního opileckého z Wackenu), objeví se i nebožtíci, k radosti přítomných nácíčků se mihne i legendární potutelný úsměv vraha přímo do objektivu. Jinak chápu kultovní status této desky, ale bylo slyšet, že při přímém srovnání s novější špičkovou tvorbou pokulhává. Hlavně dlouhá titulní skladba a „Buried“ už díky své monotónnosti uspávají. Ještě před poslední (z této fáze koncertu) „Funeral Fog“ se Čihař odebral do šatny a vrátil se až na děkovačku? Tážete-li se, zda se zbytek odehrál instrumentálně, tak nikolivěk. Jednu z posledních pozemských šancí dostal Dead, i když jen z pásku. A skutečně to znělo velice autenticky. Jestli se vzala stopa z legendárního živáku „Live in Leipzig“ nedokážu bez podrobné analýzy rozklíčovat. Po „Fogu“ zahodil Hellhammer do publika veškeré zbylé paličky a to bylo zlé znamení.
Odchod do a svižný příchod z šatny přinesl jediný konferenciérský vstup. Necro představil „přátele“ – Messiaha a Manheima – a ještě než domluvil, zdálo se, že catering rozhodně neobsahoval jen ovoce a zeleninu. Nic, nic, dobré, dobré – na funkci baskytaráře to nemělo negativní vliv. Tedy jeden přítel se odebral k mikrofonu a druhý za bicí. Oba byli dopředu avizovaní, že odzpívají/odbouchají celou poslední část, z čehož jsem měl trošku obavy. Ale nebylo to zlé. Ty surové a taktéž legendární skladby z „Deathcrush“ nějakou preciznost nevyžadují, takže by je s úspěchem odehráli snad i MANDRAGE. A zpívat black metal je jak jezdit na kole. To se prostě nezapomene, jak prokázal Messiah s vizáží strýčka Festera. U Manheima ty obavy byly silnější. Ale taky vyvráceny. Sice to vypadalo, jako by Lea Messiho vystřídal Pavel Kuka, ale tomu byl přizpůsoben styl hry – místo celoplošné rychlé technické poezie bylo třeba se soustředit na důraz ve velkém vápně a zejména spolehlivé trefování zařízení. Splněno a možná se dá hovořit i o nějaké gradaci tohoto hudebně i vizuálně parádního koncertu, onomu střídání navzdory.
2 hodiny utekly velmi rychle, Maniac nakonec nepřišel a nakonec nikomu (možná) nechyběl. Hodnotit zvuk si díky „neobjektivní“ pozici netroufám. Na tom balkoně a navíc na straně to znělo i s tou výtkou dobře – tj. nepřebuzeně a relativně zřetelně. Před koncertem jsem pomýšlel na obměnu garderóby, ovšem dlouhá řada u merche před i po vystoupení mě přiměla odebrat se k domovu (s Českými drahami!) ve čtvrtstoletí starém tričku. Tak snad příště...
Fotky jsou za účelem zachování autenticity pořízeny mobilem a něco ukradeno z Youtube, snad se autor Metal Maniac nebude zlobit. Black metal se na profi zařízení fotit nemá, páč to přináší smůlu. Rouhají se třeba na Fullmoonu. Jo a ještě jednou jo – „Silvester Anfang“ je nejlepší intro, jaké metalový svět slyšel. „Ecstasy of Gold“ se nepočítá.
Setlist aneb vyplatí se nosit notýsek: Část 1: Malum Bad Blood MILAB Psywar Illuminate Eliminate Chimera My Death Crystalized Pain in Deconstruction View From Nihil Ancient Skin Symbols of Bloodswords
Část 2: Freezing Moon Life Eternal Buried by Time and Dust De Mysteriis Dom Sathanas Funeral Fog (s Deadem z pásky)
Část 3 (s Manheimem a Messiahem): Silvester Anfang Deathcrush Necrolust Chainsaw Gutsfuck Carnage Pure Fucking Armageddon
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.